torsdag 27 februari 2014

Den kloke Balil


Det var en gång en man som hette Balil. Han var femtionio år gammal, han hade svart hår, brandsolig hy samt bodde i ett vanligt hus i en by som ligger i södra Kurdistan och han som var väldigt smart. När hans fru dog i en tragisk olycka bestämde sig Balil för inte gifta sig igen. Balil tyckte faktiskt inte om att bo i städer eftersom han tyckte att om man bor i byn är det bättre för fantasin och hälsan därför ville han gärna bo utanför staden. Han hade båda ett vetefält och melonfält, han sysslade i sina fält varje dag utan fredagar, efter som han besökte sin frus grav varje vecka på fredag.

En dag drabbades landet av ekonomisk kris. i den stora staden satt kungen på sitt slott och funderade och funderade! Plötsligt kom han att tänka på kloke Balil. Eftersom kungen visste att Balil var den endaste som kan lösa detta problem. Därför skickade kungen sina soldater för att leta efter den kloke Balil

-         Du måste leta efter Balil nu om du hittar honom ska du säga till honom att kungen gärna vill möta dig om han inte vill komma måste du titta vad han gör, sa kungen till sin minister. 
-         Balil är galen min kung. Minns du när han sa till dig att det skönaste som finns är när man går på toa?  Sa ministern till kungen.
-         Vad menar du? Sa Kungen ivrig.
-         Jag menar att Balil tänker som en galen man dessutom är han kanske bonde nu. Balil kan aldrig lösa detta problem. Sa Ministern till kungen.
-         Du bryr dig inte, jag säger till dig att du måste hitta honom nu. Sa kungen med en skarp röst.
-         Ok, ok, min kung. Nickade ministern långsamt.
-                
Ministern med femtio soldater red för att leta efter Balil, och ingen visste var Balil bor eftersom han flyttade för knappt tolv år sedan från staden. En morgon säger en affärsman till ministern att jag har sett en gammal man som bor i en slätt i södra Kurdistan. Sedan har minister och med sina soldater genast ridit dit för att leta efter Balil. Äntligen hittade minister Balil, då sysslade Balil sitt fält.
-         Det var så länge har vi inte träffats varandra min vän, sa ministern till Balil,
-         Saknar mig kungen eller har ni flera problem? Frågade Balil,
-         Du måste komma med mig nu eftersom kungen gärna vill prata med dig! Sa ministern till Balil,
-         Säg till kungen!  Göra så här. Då slängde Balil de gamla och mogna melonerna samt rensa runtom de nya melonerna för att de ska växa bra
-         Du är faktisk dum, du måste komma med mig. Sa ministern
-         Jag kan tyvärr inte komma med dig. Sa Balil,
-         Ok, men du kommer att ångra dig. Sa ministern högt och irriterad
-         Lycka till, sa Balil,

När ministern kom tillbaka blev kungen jätte glad men kungen såg inte Balil,
-         Var bor Balil? Sa kungen.
-         Han bor i en by som ligger i södra Kurdistan samt han ville inte komma med mig. Sa ministern
-         Vad gjorde han då när du pratade med honom? Sa kungen
-         Tidigare sa jag till dig, min kung att han är galen. Sa ministern
-         Vad gjorde han när du pratade med honom? Sa kungen med en hård röst.
-         Ok, ok. Han slängde de gamla och mogna melonerna samt rensade
-         Han runt de nya melonerna. Jag vet inte varför han gjorde så här. Sa ministern
-         Aha, jag vet varför han gjorde så där, faktiskt är han jättesmart

Kungen tänkte att han måste avskeda gamla personer och anställa nya personer, eftersom monarkin behöver nya planer, idéer och förslag och de unga behöver jobb och dem gamla behöver pensioneras. Kungen gjorde så som Balil gjorde. Efter flera månader utvecklade hans monarki och löste det ekonomiska problemet. De unga fick nya jobb och kunde försörja sina familjer eftersom de var mer aktiva. Kungen ville gärna prata och bjuda Balil på middag, men när kungen åkte dit var han redan död. Sedan byggde kungen en stor skulpturs av Balil mitt i staden.


Tack!

2 kommentarer:

  1. En mycket intressant berättelse. Kul för oss alla som läser din blogg att få ta del av den kurdiska berättartraditionen.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för dig Stina.
    Jag tror att det kommer att bättre om man skriver en berättelse om sin tradition.
    Tack Stina.

    SvaraRadera