torsdag 6 mars 2014

Varför försökte Ove ta livet av sig två gångar?

För det första vill jag säga att Det finns många olika orsaker till självmord bland annat om man mår psykiskt dåligt under en längre tid, kan man få tankar på att ta livet av sig och om någon i ens närhet har tagit sitt liv eller pratar om att göra det, kan det också påverka en. Kanske tänker man på självmord som en lösning. Men det är viktigt att komma ihåg att det alltid finns andra utvägar
Jag ska berätta kort om varför Ove ville ta livet av sig två gångar till en början vill jag säga att det finns många människor som har haft självmordstankar tidigare i livet eller som har haft försökte självmord som Ove.
 Jag tror att det beror på Oves liv, jag kan dela in det i flera delar, bland annat tänkte han alltid att det finns ingen person som förstår mig och om man kollar på hans bakgrund eller hans barndom förstår man varför han ville ta av sig livet. Eftersom barndom kan påverka oss tror jag.

5 kommentarer:

  1. Oj kära gubben. Du är duktiga. Det är inte bara Ove som du förstår. Du har förstått livet. Är det obligatorisk om man är en konstnär, alltid behöver man ha mycket känsligare än vem som vanlig man? Det är därför du är konstnär, nu förstår jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cai! Varför Bewar skriver som ha gör kan vi bara gissa. Vi vet inte. Vi kan inte göra anspråk på att veta varför olika personer skriver som de gör.

      Radera
    2. Förlåt Stina! Jag behöver väl lära mig mer svenska innan jag vill göra ett skoj. Jag skojar bara. Det betyder ingeting.
      Språket är en mycket esoterisk kunskap. För mycket behöver jag lära mig.
      Tusen tack att ni påminner mig om det.

      Radera
  2. Bewar, du pratade om Oves självmordstankar under diskussionen också där du tog upp att det är psykisk ohälsa att må som Ove. Om man känner att ingen förstår en, och man inte förstår andra människor, kan det kännas mycket svårt, sade du. Jag tycker att det stämmer in på Ove. Sedan påverkar barndomen oss mycket som du skriver. Men i dag finns det mycket hjälp man kan få, hjälp med att klara av saker som känns svåra i vardagen.

    Vi får se hur det går för Ove. Kommer Ove att ta sig ur sitt "mörka hål" som han lever i?

    SvaraRadera
  3. Jag förstår er, ni har både rätt. Jag vet Cay att du skojar men jag tror att Stina tanker djupare än oss därför reagerade hon så.

    Tusen tack för er.

    SvaraRadera