Rubriker, styckeindelning
och interpunktion
Helhetsstruktur och språk
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Steg 4
|
Textnivå
|
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar.
|
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar
utmärkt.
|
Stycke-markering
|
Markerar på eget sätt att nytt stycke börjar, till
exempel genom s.k. hybridstycke.
|
Blandar olika markeringar för nytt stycke:
hybridstycke, blankrad och indrag, utan att man som läsare förstår systemet.
|
Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.
|
Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.
|
Användning av tecken
|
Använder oftast punkt och i förekommande fall
frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt.
Punkt, frågetecken och utropstecken följs av versal.
|
Använder punkt,
frågetecken, utropstecken korrekt och kommatecken på
ett lämpligt
sätt så att läsningen av texten
underlättas.
Använder oftast versaler och gemener på ett lämpligt
sätt.
|
Använder en variation av skiljetecken och andra
skrivtecken och då oftast på ett lämpligt sätt.
Använder versaler och gemener på ett lämpligt sätt
|
Använder en variation av skiljetecken och andra
skrivtecken på ett lämpligt och kreativt sätt.
|
I dag, 6/2, har Abel gett respons till mig. Jag ska nu skriva var jag tycker att jag befinner mig utifrån denna matris.
Meningsnivå
Sats- och
meningsnivå
Helhetsstruktur
och språk
|
Steg
1
|
Steg
2
|
Steg
3
|
Steg
4
|
Meningsnivå
|
Meningarna
har
oftast
en fungerande syntax och är:
•
enkelt konstruerade (inte så många bisatser)
•
ganska korta
•
inledda med subjektet.
Satsradningar
kan förekomma.
|
Meningarna
är
mer
varierade men fortfarande:
•
ofta enkelt
konstruerade
(inte
så många
bisatser)
•
ofta ganska
korta
•
ofta inledda med subjektet.
Satsradningar
kan förekomma och då är satserna ofta skilda åt med
kommatecken.
|
Det
finns i sättet att konstruera meningar en viss syntaktisk variation, dvs. en
viss blandning av:
•
enkel och mer
komplicerad
syntax
•
långa och korta meningar
•
varierande satsdelar
i
fundamenten
•
ofta konstruerade med lätta fundament, dvs. högertunga.
Satsradningar
är sällsynta. Satserna är ofta kopplade med sammanhangssignaler och
konjunktioner.
|
Meningarna
har
en
syntaktisk variation som fungerar mycket väl utifrån syfte, tänkta läsare och
sammanhang. Det finns:
•
enkel och mer
komplicerad
syntax
•
långa och korta meningar
•
varierande satsdelar i fundamenten
•
ofta konstruerade med lätta fundament, dvs. högertunga.
Om
satsradningar förekommer är de stilistiskt medvetet
genomförda.
|
Menings-byggnad
|
Oftast
väl fungerande vid enklare meningsbyggnad, dvs. vid huvudsatser utan
bisatser.
Undviker
en mer komplicerad syntax eller lyckas inte konstruera mer komplexa meningar väl
fungerande.
|
Prövar
en mer komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med
konstruktionen.
|
Oftast
väl fungerande meningsbyggnad även i långa och mer komplexa
konstruktioner.
|
Väl
fungerande eller i stort sett väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som
mer komplexa konstruktioner.
|
Ord och uttryck
Ord, uttryck och
stavning
Helhetsstruktur
och språk
|
Steg
1
|
Steg
2
|
Steg
3
|
Steg
4
|
Uttrycks-
och ordnivå
|
Uttryck
och ord fungerar ibland mindre bra.
Orden
kan oftast
karaktäriseras
som vardagliga, allmänna, konkreta och något
talspråkliga.
Ordvalet
är inte alltid så varierat och kanske inte alltid passar för textens syfte och
mottagare.
|
Uttryck
och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.
Många
ord kan karaktäriseras som vardagliga, vanliga, allmänna, konkreta och
talspråkliga.
Texten
visar viss variation i ordval.
|
Uttryck
och ord fungerar oftast väl i sina sammanhang.
Det
finns en
ansats
till att
använda
ord som kan karaktäriseras som mindre vardagliga, specifika, abstrakta och
skriftspråkliga.
Texten
visar variation i ordval.
|
Uttryck
och ord är mycket väl valda och fungerar mycket väl i sina
sammanhang.
Det
kan finnas
exempel
på
nyskapande
vad
gäller
uttryck och ord, vilket berikar läsningen.
Texten
visar variation och omsorg i ordval.
|
Normer
och språkriktighet
|
Elever
på denna nivå bryter sällan mot normer i stilistiskt
syfte.
|
Elever
på denna nivå kan ibland medvetet bryta mot normer i stilistiskt
syfte.
| ||
Konstruktion
av uttryck
|
Använder
enkla och vanliga konstruktioner som oftast är väl
fungerande.
Undviker
att bygga ut fraser och att använda mer komplicerade uttryck eller lyckas inte
konstruera mer komplexa fraser och uttryck korrekt.
|
Prövar
mer komplicerade fraser och uttryck och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
Har
vissa svårigheter t.ex. med val av prepositioner.
|
Oftast
väl fungerande konstruktion av fraser och uttryck även i långa, ovanliga, mer
komplexa och skriftspråkliga konstruktioner.
|
Väl
fungerande eller i stort sett korrekta konstruktioner av både enkla och mer
komplicerade fraser och uttryck.
|
Användning
av ord
|
Använder
de flesta ord på ett lämpligt sätt.
Undviker
ord som kan karaktäriseras som svåra eller
ovanliga.
|
Prövar
ibland ord som kan karaktäriseras som svåra eller ovanliga och lyckas då ganska
väl med användningen.
|
Använder
både enklare och ord som kan karaktäriseras som svåra eller ovanliga och då
oftast på ett lämpligt sätt för sammanhanget.
Stavar
oftast på ett för genren lämpligt sätt.
|
Använder
en variation av ord på ett kreativt och lämpligt
sätt.
|
Stavning
|
Stavar
de flesta ord på ett för genren lämpligt sätt
Gör
vissa systematiska stavfel.
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar