Rubrik, styckeindelning och tecken

Rubriker, styckeindelning och interpunktion
Helhetsstruktur och språk

Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Textnivå
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
Rubrikerna täcker textens innehåll.
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar.
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt.




Stycke-markering
Markerar på eget sätt att nytt stycke börjar, till exempel genom s.k. hybridstycke.
Blandar olika markeringar för nytt stycke: hybridstycke, blankrad och indrag, utan att man som läsare förstår systemet.
Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.



Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.


Användning av tecken
Använder oftast punkt och i förekommande fall frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt.



Punkt, frågetecken och utropstecken följs av versal.
Använder punkt,
frågetecken, utropstecken korrekt och kommatecken på ett lämpligt
sätt så att läsningen av texten
underlättas.

Använder oftast versaler och gemener på ett lämpligt sätt.
Använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken och då oftast på ett lämpligt sätt.



Använder versaler och gemener på ett lämpligt sätt
Använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken på ett lämpligt och kreativt sätt.


 I dag, 6/2, har Abel gett respons till mig. Jag ska nu skriva var jag tycker att jag befinner mig utifrån denna matris.

Meningsnivå


Sats- och meningsnivå
Helhetsstruktur och språk

Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Meningsnivå
Meningarna har
oftast en fungerande syntax och är:
• enkelt konstruerade (inte så många bisatser)
• ganska korta
• inledda med subjektet.











Satsradningar kan förekomma.
Meningarna är
mer varierade men fortfarande:
• ofta enkelt
konstruerade
(inte så många
bisatser)
• ofta ganska
korta
• ofta inledda med subjektet.









Satsradningar kan förekomma och då är satserna ofta skilda åt med kommatecken.
Det finns i sättet att konstruera meningar en viss syntaktisk variation, dvs. en viss blandning av:
• enkel och mer
komplicerad
syntax
• långa och korta meningar
• varierande satsdelar
i fundamenten
• ofta konstruerade med lätta fundament, dvs. högertunga.


Satsradningar är sällsynta. Satserna är ofta kopplade med sammanhangssignaler och konjunktioner.
Meningarna har
en syntaktisk variation som fungerar mycket väl utifrån syfte, tänkta läsare och sammanhang. Det finns:
• enkel och mer
komplicerad
syntax
• långa och korta meningar
• varierande satsdelar i fundamenten
• ofta konstruerade med lätta fundament, dvs. högertunga.

Om satsradningar förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda.
Menings-byggnad
Oftast väl fungerande vid enklare meningsbyggnad, dvs.  vid huvudsatser utan bisatser.

Undviker en mer komplicerad syntax eller lyckas inte konstruera mer komplexa meningar väl fungerande.
Prövar en mer komplex meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
Oftast väl fungerande meningsbyggnad även i långa och mer komplexa konstruktioner.
Väl fungerande eller i stort sett väl fungerande meningsbyggnad i såväl enklare som mer komplexa konstruktioner.






Ord och uttryck

Ord, uttryck och stavning
Helhetsstruktur och språk

Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4

Uttrycks- och ordnivå
Uttryck och ord fungerar ibland mindre bra.




Orden kan oftast
karaktäriseras som vardagliga, allmänna, konkreta och något talspråkliga.




Ordvalet är inte alltid så varierat och kanske inte alltid passar för textens syfte och mottagare.
Uttryck och ord fungerar ganska väl i sina sammanhang.



Många ord kan karaktäriseras som vardagliga, vanliga, allmänna, konkreta och talspråkliga.




Texten visar viss variation i ordval.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Uttryck och ord fungerar oftast väl i sina sammanhang.



Det finns en
ansats till att
använda ord som kan karaktäriseras som mindre vardagliga, specifika, abstrakta och skriftspråkliga.

Texten visar variation i ordval.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Uttryck och ord är mycket väl valda och fungerar mycket väl i sina sammanhang.

Det kan finnas
exempel på
nyskapande vad
gäller uttryck och ord, vilket berikar läsningen.



Texten visar variation och omsorg i ordval.

Normer och språkriktighet
Elever på denna nivå bryter sällan mot normer i stilistiskt syfte.
Elever på denna nivå kan ibland medvetet bryta mot normer i stilistiskt syfte.
Konstruktion av uttryck
Använder enkla och vanliga konstruktioner som oftast är väl fungerande.

Undviker att bygga ut fraser och att använda mer komplicerade uttryck eller lyckas inte konstruera mer komplexa fraser och uttryck korrekt.
Prövar mer komplicerade fraser och uttryck och lyckas då ibland väl med konstruktionen.
Har vissa svårigheter t.ex. med val av prepositioner.
Oftast väl fungerande konstruktion av fraser och uttryck även i långa, ovanliga, mer komplexa och skriftspråkliga konstruktioner.
Väl fungerande eller i stort sett korrekta konstruktioner av både enkla och mer komplicerade fraser och uttryck.



Användning av ord
Använder de flesta ord på ett lämpligt sätt.

Undviker ord som kan karaktäriseras som svåra eller ovanliga.
Prövar ibland ord som kan karaktäriseras som svåra eller ovanliga och lyckas då ganska väl med användningen.

Använder både enklare och ord som kan karaktäriseras som svåra eller ovanliga och då oftast på ett lämpligt sätt för sammanhanget.
Stavar oftast på ett för genren lämpligt sätt.
Använder en variation av ord på ett kreativt och lämpligt sätt.
Stavning
Stavar de flesta ord på ett för genren lämpligt sätt

Gör vissa systematiska stavfel.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar