söndag 20 april 2014

”the Great debaters” – En film som väcker känslor

http://www.entertainmentwallpaper.com/download/10011301/
Vi tittade tillsammans på en fantastisk film som hette” The Great Debaters”
föra vecka. Filmen handlade om ett
debattlag på högskolan Wiley i USA på 1930-talet. På högskolan går bara afro-amerikaner.  När jag såg filmen blev jag väl rörd och förvånad. Eftersom filmen hade en perfekt manus dessutom är filmen baserad på en sann historia även skådespelarna var duktiga. Filmen ger många olika budskap, som bland annat, en varm kärlek, en betydelsefull debatt om rättvisa mellan de vita och afroamerikaner.



Den filmen beskriver att eleverna i högskolan Wiley ville delta den stora debatten i högskolan Harvard.  I en tid av rasism 1930 talet. Det fanns en lärare i högskolan Wiley som hette Melvin, Tolson, han var jätte dukig inom debatt.  Han kämpade mycket för att utbilda sina elever och få sina rättigheter från vita människor. Sedan deltog hans elever debatten i högskolan” Harvard” och vann debatten över ett nationellt mästerskap. Dessutom hade de inte så många rättigheter i den tiden men dr James Farmer och Melvin och Malvins elever som hette Henry Lowe, Samantha Booke, James Farmer och Hamilton kämpade så mycket för sina rättigheter.

Jag har sett en scen ur  filmen som” The Great Debaters”  som berörde mig mycket, speciellt var när Dr James Farmer körde omedveten över sin bil på en gris och sedan ägaren till grisen diskriminerade, besvärade och hotade Dr James Farmer med en pistol  framför hans familj trots att Dr James Farmer bad om ursäkten och ville betala för grisen  men de ville tyvärr inte höra ursäkten . De ville bara diskriminera och besvära Dr James. Han gav hela sin månadslön till gris ägarna.

Om man beskriver den här scenen blev man båda arg och ledsen när man har ett mänskligt samvete. Mina känslor blev väldigt berörda för denna scen eftersom ingen ska behöva bli behandlat på det viset på grund av hudfärg. För i tiden hade afroamerikaner inte samma rättigheter som de har idag denna scen vill spegla detta.


Alla vi måste bli medvetna om mänskliga rätigheter, för att vi tillsammans kan göra en skillnad. Om vi respekterar varandra oavsett hudfärg, kön, nationalitet, religion, etnicitet kan vi precis göra en stor skillnad då, världen blir också bättre all leva på för att det är allas rätt att leva fritt på denna värld.

Filmen var väldigt känslosam och jag blev mycket berörd. Filmen kunde verkligen påverka våra känslor eftersom filmens budskap var jättemeningsfull och det fanns också många olika scener som berör i filmen. Jag har även lärt mig mer om debatt och hur debatt går till. Slutligen vill jag säga att jag har tagit ut tre citat ur den här filmen som jag tyckte är meningsfulla dessa är:

·         Debatt är en blodig sport och det innebär att du är i strid men dina vapen är ord”
Melvin B Tolson


·         Majoriteten bestämmer inte vad som är rätt eller fel, utan ditt samvete gör det Samantha Booke


·         Vi gör vad vi måste göra för att göra vad vi vill göra

Dr. James farmer Jr

2 kommentarer:

  1. Jätteintressant reflektion Bewar. Jag gillar speciellt ditt val av citat.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Stina!

    Jag är väldig intressant av citat och ordspråk eftersom till och början med vill jag säga att ordspråk speglar tillvaron i gamla tider och berättar om vad människor har tänkt och känt om arbete, glädje och bekymmer.
    Även har jag några böcker om citat och ordspråk. Jag brukar ofta läsa citat hemma på fritiden. För tre dagar sedan har Jag läst en liten bok om ordspråk som hette ” Ordspråk och unnat minnesvärt”.
    Jag vill gärna skriva tre ordspråk för dig som jag har valt.

    Det första citatet som har valt är ” låt andra rosa dig, inte din mun en främling inte dina egna läppar”. Det citatet betyder att du inte ska smickra dig själv så det är bättre att en okänd person smickrar dig.

    Det andra citatet är ”Om du tror att du inte behöver göra något åt jordens problem, då är ett av dem”. Det citatet betyder att man måste ha attityd och ansvar jordens problem.

    Det sista citatet som jag har valt är ” Gud förblindar många men kärleken förblindar alla” Det citatet tycker jag mycket om. Det betyder att när man blir förälskad förblindas man och kan inte se någonting. Det betyder också att kärleken är starkare än Gud tror jag.

    Tack!

    SvaraRadera