torsdag 10 april 2014

”Ett alternativ omslag till boken ”en man som heter Ove”

Jag ska beskriva först den här bilden, sedan ska jag beskriva vad kopplingen är mellan bilden och romanen "En man som heter Ove" och jag ska berätta om varför jag har valt den har bilden.
När jag ser på den här bilden ser jag en man som är gammal och ensam. Den gamla mannen sitter på en stol ensam vid bordet bredvid ett stort fönster.  Det finns en kalander som hänger på väggen. På bordet står en burk socker och det ligger flera små potatisar, en gammal kniv och en matsked på bordet. Det finns också en ledig stol vid den gamla manen.  Dessutom finns en vit och rufsig gardin, och han har en bokhylla på väggen. Om man tittar på fönsters kilram märker man detta hus är gammal eftersom fönstrets kilram har den vita färgen gått bort lite.
 Om man tittar därute genom fönstret ser man snö och flera hus så kan vi säga att han har flera grannar. Det är vinter och det är mycket kalt därute eftersom fönstret är stängt och han har på sig en tjock jacka vilket betyder att det är kallt.

Om man tittar noggrann på den här bilden finner man många olika kopplingar mellan bilden och novellen” En man som heter Ove”. I novellen är huvudpersonen Ove en gammal, ensam, sorglig och ledsam man även i denna bild ser man en gammal, ensam, ledsam man.
Jag tror att den gamle mannen på bilden, tittar bakåt i tiden och inte framåt eftersom han kanske har en bild i sina händer som han tittar på och funderar över, det kan vara hans fru, föräldrar eller vän/vänner som han saknar eftersom de har gått bort. Även Ove i boken tänkte mycket på sin fru Sonja som hade gått bort.

Ove bodde ensam och han hade några grannar, den gamla manen på bilden har också grannar tror jag eftersom om man tittar genom fönstret ser man några hus mittemot hans hus.
Den gamla man bor i ett gammalt hus dessutom är det inte ordning och redo i hans hus eftersom han kanske inte har lust att ordna sina saker för han tänker bara på sina minnen med sin fru, sina föräldrar och vänner. Det verkar att han har gett upp sitt liv.
     Jag tycker att den här bilden är en lämplig som omslagsbild för boken ” En man som heter Ove” eftersom när man tittar på den här bilden tänker man djupare. Samt det finns många tecken som  Oves historia bland annat är mannen i bilden vithårig, han bor i ett gammalt hus, det ser även ut att han bor ensam utan fru, föräldrar, barn, barnbarn, släkt.
Ljuset kommer genom detta stora fönstret och utanför fönstret  bor hans grannar vilket är ett tecken på att  hans grannar kan fylla hans liv igen med glädje och umgänge som i Oves liv.

Referens bilden är hämtat den 2014-04-05 från:  http://convozine.com/10560-buturlia/11502 

2 kommentarer:

  1. Du kan söka Luleå kommuns ateljestidendium, kolla här: http://www.kulturenshus.com/download/18.6bd866c1454d5c4c1de9c/1397218948662/Atelj%C3%A9stipendium+info.pdf

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag kommer att söka Luleå kommuns ateljéstipendium.

    Tusen tack Stina för din hjälp.

    SvaraRadera