onsdag 16 april 2014

Döm mig inte förrän du känner mig!

Jag tycker att ingen ska behöva dömas utan att man känner personen mycket väl annars leder det till att personen blir bedömt på ett helt fel sätt.

För det första är det orättvisast behandlat att döma andra utan att man själv vet om personens bakgrund, värderingar, tankar samt känslor.

För det andra skulle man inte döma andra individer för snabbt utan någon fakta om personen i fråga. Å ena sidan det kan påverka personens liv på ett negativ sätt exempelvis kan det leda till identitetssvårigheter och nedsatt självförtroende. Å andra sidan kan individer dömas med fel uppfattning.


För det sista skulle personen i fråga inte heller dömas på grund av klädstil, trosuppfattning eller utseende eftersom detta inget säger om personens värderingar, tankar, drömmar samt känslor.


Dessutom skulle det vara bättre om alla fick leva sitt liv som de ville och vara den individ som de själv har valt att vara utan några negativa konsekvenser från samhället för då skulle världen vara rikare om alla fick vara som de ville vara utan att bli dömda att vara.

2 kommentarer:

  1. Bra Bewar! Din text engagerar! Jag har rättat och svarat på ditt mail, texten är bifogad.

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha!
    Jag har rättat som du sa till mig och sedan har jag publicerat igen.
    Tusen tack Stina.

    SvaraRadera