fredag 14 mars 2014

Om karma


Idag hade jag, min lärare och mina klasskamrater litteraturdiskussion för att prata om Ove, Sonja, Jimmy och Parvaneh. Inom diskussion berättade vi om flera olika aspekter bland annat, husdjur i olika kulturer, relationen mellan barn och föräldrar, att ge och få tillbaka - karma i alla religioner, hur vår barndom påverkas oss och att en del tvingas bli vuxna tidigt och barnarbete. Sedan sa vår svenska lärare Stina till oss att ni kan välja en eller flera aspekter för att reflektera över.

Vad är Karma?
Jag har valt att skriva om karma, eftersom jag gärna vill fördjupa mina kunskaper inom karma. Jag vill både berätta och förklara kort och enkelt om Karma för er

Enligt Wikipedia karma som begrepp förekommer inom religionerna Buddhism, Jainism, Sikhism och många Hinduistiska riktningar. Inom buddhismen är karma resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under dennes livstid. 
 Inom hinduismen står karma också för summan av handlingar under livet, hur väl en människa uppfyllt sina plikter avseende religiösa och vardagliga handlingar. Karma används även av andra grupper och individer, även utan filosofisk eller religiös innebörd och som ett uttryck som blivit populärt i Nordamerika och Europa. 
Från  http://sv.wikipedia.org/wiki/Karma

Mina reflektioner 
jag tror att karma är om du är snäll mot andra så kommer andra vara snälla mot dig. Om du dum mot andra så kommer andra vara dumma mot dig. Detta innefattar både tankar, känslor och handlingar mot andra personer. Om du har ett fint, rent, bra samvete och ett fint, bra, rent hjärta, fri från ilskna tankar och liknande, då kommer allt gå runt dig på samma sätt till dig återigen.

Slutligen vill jag säga att: Förstår ni eller jag har förklarat svårt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar